(Scroll down for english)
Generelle salgsvilkår:
Alle varer som selges i butikken vår er å anse som samleobjekter og vi gir ingen garanti på teknisk stand. Gjenstandene blir testet og fungerer med mindre annet er oppgitt.
Varer som selges i vår butikk er brukte og har ofte små skader, mangler og generelle bruksmerker. Enkelte varer er defekte og/eller mangelfulle og selges som pyntegjenstander og ikke som det opprinnelige produkt det var tiltenkt å være når det var nytt. Når du handler hos oss aksepterer du disse vilkårene og er inneforstått med at du kjøper brukte gjenstander som ikke kan sammenlignes med ny vare.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Dystopia AS, Kreftingsgate 19, dystopia.elektro@gmail.com, tlf: 40853591, orgnr. 931 624 067, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Våre priser er inkludert MVA og, ekskludert frakt.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
6. Levering
Varen sendes fra oss normalt innen 2 virkedager etter kjøp, og ankommer vanligvis innen 7 dager etter sending.
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Det gis ingen garanti på brukte varer solgt i vår butikk.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
Terms of sale
Please keep in mind that when buying vintage and previously used items you are purchasing something that is pre-loved. Most vintage items show signs of wear, but that is also what makes them so unique. We do our best to photograph/explain the condition of the item as best we can, but please keep in mind that most of our products are at least 20 years old. If you have any questions about a particular item please do not hesitate to contact us.
- DISCLAIMER OF WARRANTIES: ALL GOODS ARE PURCHASED BY THE PURCHASER “AS IS” AND “WITH ALL FAULTS”, AND DYSTOPIA AS MAKES NO REPRESENTATION OR WARRANTY, EXPRESS, OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO WARRANTIES OF MERCHANTABILITY OR FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE OR ANY OTHER MATTER WITH RESPECT TO THE GOODS. Any affirmation of fact or promises made by Dystopia AS shall not be deemed to create an express warranty that the Goods shall conform to such affirmation or promise. Any descriptions, samples and specifications with respect to goods offered for sale herein are not warranted by Dystopia AS to be accurate or complete. If a model or sample was shown to Purchaser, such model or sample was used merely to illustrate the general type and quality of goods sold by Dystopia AS and not to represent that the Goods would necessarily conform to such model or sample. Any description is for the sole purpose of identifying the Goods and no affirmation, promise, description, sample or model shall be deemed part of the basis of the bargain. DYSTOPIA AS STRONGLY RECOMMENDS THAT PURCHASER CONDUCT AN ON-SITE INSPECTION OF THE GOODS SOLD HEREUNDER. DYSTOPIA AS SHALL NOT BE RESPONSIBLE FOR THE CONSEQUENCES OF PURCHASER’S FAILURE TO INSPECT THE GOODS OR FOR ANY INACCURACIES, INSUFFICIENCIES, OR OMISSIONS IN SUCH DESCRIPTIONS, SAMPLES AND/OR SPECIFICATIONS.
- SALES – USED EQUIPMENT. Purchaser understands that the Goods described herein have been used by persons other than Dystopia AS. Purchaser is warned and acknowledges that such Goods may bear or contain hazardous chemicals or other hazardous materials which may be or may become, by chemical reaction or otherwise, directly or indirectly hazardous to life, to health, or to property (by reason of toxicity, flammability, explosiveness or for other similar or different reasons during use, handling, cleaning, reconditioning, disposal or at any other time after the article leaves the possession and control of Seller). Purchaser does hereby discharge Dystopia AS from any and all liability directly or indirectly resulting from the presence of the aforesaid chemicals or materials, including and not limited to any and all liability directly or indirectly resulting from the failure of Dystopia AS to give more specific warning with respect to individual articles or substances or from the inadequacy of any warning.
- DISCLAIMER OF LIABILITY. Purchaser acknowledges that the Goods sold herein may be dangerous if improperly used. Purchaser acknowledges that it must contact the original manufacturer to obtain up-to-date installation and operation manuals and other information to insure the safe operation of Goods. Dystopia AS will not be responsible for any loss or injury resulting from defects or alleged defects in the Goods sold or from the subsequent use of the items. Purchaser agrees to defend any suit, action or cause of action brought against Dystopia AS, its directors, officers, employees and other agents and representatives by any person based on any such alleged injury, illness, or damage and to pay all damages, costs and expenses including, but not limited to, attorney’s fees or legal expenses in connection therewith or resulting therefrom.
- INDEMNIFICATION. Purchaser hereby agrees to defend, indemnify and hold harmless Dystopia AS, its directors, officers, employees and other agents and representatives from and against any and all liabilities, judgments, claims, settlements, losses, damages, penalties, obligations and expenses, including attorney’s fees and expenses and other professional fees and expenses, incurred or suffered by such person arising from, by reason of, or in connection with any loss, damage or injury to person or property arising from, by reason of or in connection with the Goods sold hereunder. This indemnification shall survive delivery of the Goods to Purchaser and any subsequent sale or other transfer of the Goods to a third party.
- INSPECTION. Purchaser has inspected the Goods or hereby acknowledges that Dystopia AS invited, urged and cautioned Purchaser to inspect the Goods and Purchaser declined to examine the same.
- GOVERNING LAW. All invoices and these Terms and Conditions shall be construed according to the laws of Norway. The parties agree that venue for any claim or controversy arising from or relating to invoices, these Terms and Conditions or the performance or breach thereof shall be exclusively laid and limited to the Norwegian Court.
- TAXES. All taxes assessed to any order are the responsibility of Purchaser, including, but not limited to, local and regional sales taxes and personal property tax. In the event that Purchaser either fails to pay the tax or other charges as agreed above, purchaser agrees to indemnify and hold Dystopia AS harmless from any liability and expense by reason of Purchaser’s failure. Such indemnification shall include, but not be limited to, attorneys’ fees and/or other legal expenses relating to such failure.
- REPAIR. Dystopia AS is not obligated to do any repair work or modifications upon the Goods prior to sale or delivery. Any repair work or modifications performed by Dystopia AS on the Goods prior to sale shall be performed as a result of the sole request of Purchaser using designs and instructions provided by Purchaser. Accordingly, Dystopia AS shall not be liable for any alleged damages caused by or resulting from the repairs or modifications. DYSTOPIA AS GIVES NO WARRANTY, EXPRESS OR IMPLIED, AS TO THE QUALITY, MERCHANTABILITY, WORKMANSHIP OR ANY OTHER MATTER WITH RESPECT TO ANY SUCH REPAIRS OR MODIFICATIONS, MADE ON REQUEST BY PURCHASER OR BY PREVIOUS OWNER(S).
- SEVERABILITY. If any provision of the invoice or these Terms and Conditions is determined illegal or unenforceable, it shall not affect the enforceability of any other provision or paragraph of the invoice or these Terms and Conditions.
- FEES AND COSTS. In the event any party institutes legal proceedings to enforce its respective rights arising out of the invoice and these Terms and Conditions, the prevailing party shall be entitled to the award of attorneys’ fees and court costs, plus cost of executing, enforcing and/or collecting any judgment at all trial and appellate levels.